Dzisiaj przygotowaliśmy listę rzeczy, które rekruterzy i firmy powinni wziąć pod uwagę i wiedzieć o osobach z autyzmem i ich wartości na rynku pracy:
• Talent i potencjał
Uważa się, że osoby z poważnym autyzmem i innymi niepełnosprawnościami mają mniejszy potencjał i talent, są postrzegane jako osoby, które można zatrudnić, aby wypełnić limit dla osób niepełnosprawnych. Należy jednak zrozumieć złożoność ASD i wiedzieć, jak znaleźć specyficzny talent każdej osoby, unikać spychania jej do zadań uważanych za „łatwe”, w których może się nie sprawdzić, podczas gdy mogą zabłysnąć w innych bardziej konkretnych i zgodnych z ich zainteresowaniami zadaniach.
• Kreatywność podczas realizacji programów pomocowych w poszukiwaniu talentów
Może się zdarzyć, że biorąc udział w tradycyjnych ankietach w celu znalezienia swojego talent, potencjał osoby jest niewidoczny lub przeoczony. Osoba ta prawdopodobnie będzie miała określone cechy w określonej niszy, ale są one pomijane, jeśli po prostu ograniczysz się do wygłaszania rozmów o możliwościach kariery i listach kontrolnych kariery.
Umiejętność myślenia „nieszablonowego”
Tradycyjne programy pomocy w poszukiwaniu pracy czasami skupiają się bardziej na ofercie dostępnych kursów i studiów niż na cechach i potrzebach danej osoby oraz na określeniu, czym dana osoba jest zainteresowana. Ze względu na sztywność rutyny i ograniczoną koncentrację niektórych osób z autyzmem czasami zakłada się, że nie ma możliwości ich zatrudnienia. Z drugiej strony zdarzają się sytuacje, w których dana osoba jest zmuszana do wykonywania pracy, która w ogóle nie jest dla niej odpowiednia, co powoduje jej porażkę i przekonanie, że w efekcie nie nadaje się do pracy. Niektóre agencje zatrudnienia mogą szybko dojść do wniosku, że dana osoba nie nadaje się do tego aby ją zatrudnić, zamiast szukać pracy odpowiadającej jej talentom i zdolnościom. Nie należy zakładać, że osoba z autyzmem będzie miała trudności we wszystkich obszarach, może być dla niej wyzwaniem zrozumienie norm społecznych, ale może być bardzo dobra w innym obszarze.
• Weź pod uwagę problemy sensoryczne
Te deregulacje sensoryczne często ograniczają produktywność osoby z autyzmem, jeśli nie są nazwane lub są ignorowane. Percepcja i zdolność tolerowania dźwięków/świateł/innych typowych dla środowiska pracy bodźców może bardzo różnić się od odczuć innych współpracowników. Jednak rozwiązywanie ich zrobi różnicę i zapewni dobre samopoczucie osoby, umożliwiając jej prawidłowe funkcjonowanie.
Problem w tym momencie polega na tym, że dana osoba może czuć się przytłoczona, ukrywać swoje problemy i w końcu odejść z pracy z obawy przed nieporozumieniem lub oceną, że przesadza. Z drugiej strony nie oznacza to, że środowisko pracy musi być całkowicie ciche lub całkowicie się dostosować. Może to po prostu oznaczać danie tej osobie możliwości na kilka minut na wycofanie się do spokojniejszego miejsca bez robienia problemów lub zakazów (podobnie jak palaczowi można pozwolić na kilkuminutowe wyjście na papierosa). Drobne zmiany tego typu mogą mieć ogromny wpływ nie tylko na samopoczucie danej osoby, ale także na jakość i ilość wykonywanej przez nią pracy.
- Praca nad umiejętnościami.
Być może u osób z autyzmem może być mniej oczywiste, jakie są ich cechy. Idealnym wydaje się ich identyfikacja i praca nad nimi, zamiast skupianie się na poprawie deficytów, które zazwyczaj są przecież tymi, które najmniej interesują daną osobę.
• Komunikacja niekoniecznie oznacza długą rozmowę
Kilka słów jest zwykle lepszych niż długa rozmowa. Ludzie mają tendencję do zbyt szybkiego i zbyt częstego rozmawiania z osobami z autyzmem, niezależnie od tego, czy dana osoba jest werbalna, czy nie, i jaki jest jej poziom rozumienia. Szybko zakłada się, że osoba werbalna komunikuje się w taki sam sposób, jak inni, kiedy wcale nie musi tak być. Osoba ta może być w stanie mówić i używać języka w powszechny sposób, ale mieć trudności ze zrozumieniem. Należy używać większej ilości języka pisanego lub krótszych zdań w celu zakomunikowania pracy do wykonania. Warto poinformować o pisemnych i niepisanych zasadach obszaru pracy. Na koniec należy zauważyć, że wiele osób z autyzmem ma problemy ze zrozumieniem sarkazmu, ironii i podwójnego znaczenia w języku. Unikanie tego typu języka znacznie ułatwiłoby komunikację. Jasne i bezpośrednie sformułowanie tego, czego się oczekuje powoduje mniejszą ilość nieporozumień.
- Oczekiwania społeczne wymagają instruktażu:
Najbardziej zagmatwane i problematyczne dla osób z autyzmem są niepisane i brane za pewnik zasady. Nie zakładaj, że dana osoba będzie "czytać" otoczenie społeczne i dostosowywać się. To się nie zdarzy. Zamiast tego pomóż tej osobie, mówiąc jej, jak ma się zachowywać, a na wypadek, gdyby ta osoba „zamieszała”, powiedz jej spokojnie, ale bezpośrednio. Sugerowanie rzeczy w subtelny sposób spowoduje tylko większe zamieszanie.
W końcu, przy niewielkich modyfikacjach, wszyscy jesteśmy jednakowo upoważnieni do wejścia na rynek pracy. Wymaga to po prostu odrobiny zainteresowania ze strony firm. Nie robienie tego sprawia, że tracimy wiele talentów.